نتایج جلسه هم اندیشی طرح الگوی باشگاه آب


جلسه هم اندیشی با موضوع "الگوی مفهومی باشگاه آب" 7 دی 94 در سالن کنفرانس پارک علم و فناوری یزد برگزار شد.
در این جلسه که با حضور علی اکبر قیومی، مدیر مرکز فناوری آب، دبیر شبکه محیط زیست، روابط عمومی شرکت آب منطقه ای، کارشناس حوزه روابط عمومی، کارشناس مسائل اجتماعی، کارشناس حوزه مسائل اجتماعی و سازمان های مردم نهاد، کارشناس مطبوعات و رسانه و کارشناس مسائل اقتصادی و اجتماعی برگزار شد حضار چالش های مربوط به حوزه آب را مطرح و پیشنهادات و راهکارهای خود را بیان کردند.
 

شرکت کنندگان در هم‌اندیشی "طراحی الگوی مفهومی باشگاه آب"، براساس اطلاعات قبلی، حول محورهای چهارگانه زیر به ارائه نظر پرداختند:

الف) تعریف مفهوم فرهنگ‌سازی

ب‌)    شبکه‌سازی و تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر اجتماعی‌سازی و مفاهیم

ج‌)     تحلیل واکنش های مردمی در برابر تبلیغات رسانه ای

د‌)       نقاط ضعف و قوت طرح نمای پیشنهادی

 

-     برای مدیریت بهتر زمان و استفاده از نظرات تمامی شرکت کنندگان به هر کدام از مدعوین این هم‌اندیشی برای ارائه دیدگاه‌های خود در دور اول 7 دقیقه و در دور دوم 4 دقیقه زمان اختصاص داده شده بود. آنچه در زیر می‌آید حاصل پیاده‌سازی و جمع‌بندی مجموعه نظرات مطرح شده در این هم‌اندیشی می‌باشد.

-     نکته مورد تأکید اینکه صرفاً پیشنهادات اجرایی و عملیاتی دوستان در جهت تأمین اهداف و طراحی ساختار باشگاه آب مورد نظر بوده است و به همین دلیل از ذکر تحلیل‌ها و توضیحات غیر مرتبط خودداری شده است.

 

نمایه پیشنهادات اجرایی:

1)      طراحی و اجرای فرآیندهای شبکه‌سازی و توانمندسازی تشکل‌های مردمی مرتبط با آب و محیط زیست (به عنوان شبکه پشتیبان و بازوان اجرایی باشگاه آب)

2)      برقراری ارتباط مؤثر با مساجد و محافل مذهبی به عنوان تشکیلاتی توانمند، مردمی و پرمخاطب

3)      جمع‌آوری اطلاعات، شبکه‌سازی و طراحی اجرای دوره‌های تخصصی آموزشی برای رسانه‌ها و خبرنگاران فعال در حوزه آب

4)      کمک مستقیم بمنظور توسعه و توانمندسازی رسانه‌های متخصص در حوزه آب در سطح استان و شهرستان ها

5)   تلاش برای آموزش، تشویق و ترویج رویکرد "تعاملی" و مشارکت مخاطبان در تولید محتوا در حوزه رسانه‌ها (با توجه به آنکه شاهد عدم اثربخشی رویکرد یکسویه تبلیغاتی در سطح رسانه‌ها می‌باشیم)

6)      تشکیل شبکه خبرنگاران تخصصی حوزه آب ( با برگزاری جلسات منظم، آموزش­های تخصصی و...)

7)      برگزاری جشنواره رسانه با موضوع آب به صورت سالانه و به صورت هدفمند

8)      برگزاری نمایشگاه تخصصی و سالانه دستاوردها و فعالیت‌های تشکل‌های تخصصی حوزه آب و محیط زیست

9)   مجتمع سازی فعالیت‌های رسانه‌ای، ترویجی، تبلیغی و تشویقی حوزه آب در "هفته آب" (هفته آب می تواند عمکرد یکساله همه دستگاه ها در حوزه آب و چالش ها و پیشرفت ها را در معرض عموم قرار دهد)

10)   همگرایی و همراهی آشکار و بیشتر نهادهای دولتی که نتیجه آن اعتماد بیشتر مردم به تبلیغات دولتی است.

11)   معرفی، تشویق و تقدیر از مصرف‌کنندگان بهینه آب به ویژه در بخش کشاورزی در سطح عمومی

12)   طراحی و اجرای "کارزار رسانه‌ای" با موضوع آب با مشارکت تمامی دستگاههای دخیل

13)   لزوم همکاری جدی و نزدیک با آموزش و پرورش

14)   تهیه محتوی و جزوه آموزشی برای دانش آموزان در مقاطع گوناگون تحصیلی

15)   تأکید بر بکارگیری بیشتر رویکردهای ترویجی (و نه صرفاً تبلیغی) در بخش کشاورزی

16)  لزوم آسیب شناسی جدی و تحلیل دقیق برنامه های تبلیغی اجرا شده در گذشته (تحلیل نقاط قوت و ضعف و استخراج دلایل عدم کارآیی این برنامه ها با روش های پذیرفته شده علمی)

17)  لزوم طراحی هماهنگ و هدفمند برنامه های تبلیغی و فرهنگ سازی در مراجع استانی به منظور جلوگیری از عملکرد سلیقه ای، جزیره ای و موازی در این بخش

18)   برقرار ارتباط موثر با تشکل های ملی و بین المللی موفق در حوزه آب به منظور توانمندسازی تشکل های بومی

19)  فرهنگ مردم استان کویری یزد براساس محدودیت های طبیعی منابع به ویژه در بخش آب شکل گرفته است. این موضوع در روابط اجتماعی و سیاسی و حتی معماری و شهرسازی یزد نیز قابل مشاهده است. اما در دوران جدید بر اثر استفاده از دستاوردهای جدید فناوری در استخراج آب و انتقال آب، تصور عمومی از محدودیت آب و اجبار طبیعی در مصرف بهینه آن در اذهان عمومی مخدوش شده است. برای بهینه سازی مصرف آب باید به گذشته بازگشت و ساکنان کویر یزد را متقاعد ساخت که با کمبود جدی و شدید در بخش آب مواجهیم. باید این معضل عمده تبدیل به یک باور عمومی شود و این امر می تواند چشم انداز اساسی همه تبلیغات رسانه ای و دیگر فعالیت­های فرهنگ سازی در باشگاه آب و در دیگر دستگاه ها قرار گیرد.

20)  عملکرد موفق و مؤثر تبلیغات رسانه ای، بیشتر از هر چیز به اعتماد عمومی به دولت و رسانه ها باز می گردد که به هر دلیل مخدوش شده است. بازسازی اعتماد عمومی به رسانه ها و دولت از طریق پیگیری رویکرد تعاملی در تولید محتوی و... باید به عنوان یک هدف استراتژیک در فعالیت های فرهنگ سازی مورد توجه قرار گیرد.