ارومیه ای دیگر در راه است!

رئیس اداره طرح­های زیر بنایی مهندسی ­دریایی

محمدحسین نعمتی در سومین نشست کمیته ملی اقیانوس­ شناسی کمیسیون ملی یونسکو به ارائه گزارشی درخصوص پیگیری های انجام شده در سازمان بنادر و دریانوردی برای نجات خلیج گرگان پرداخت.
وی با بیان اینکه تغییرات تراز دریای­ خزر همواره چالشی جدی برای استان های شمالی کشور محسوب می شود که دیگر کشورهای حاشیه دریای ­خزر نیز با آن درگیر هستند، قطع شدن ارتباط خلیج گرگان با بدنه اصلی دریای­ خزر را از عوامل کاهش تراز آب این خلیج دانست.
نعمتی خاطرنشان کرد: از آنجا که نسبت میزان تبخیر یا ورودی­های خلیج گرگان با بارش برابر نیست و بارش­ها در ورودی رودخانه ها نمی توانند میزان آبی را که بر اثر تبخیر از دست می رود جبران کنند، چنانچه این روند ادامه پیدا کند این خلیج به سرنوشت دریاچه ارومیه گرفتار می­شود و تنها کانالی که شمال شرق خلیج گرگان وجود دارد نیز ممکن است بسته شود.
رئیس اداره طرح­های زیر بنایی مهندسی ­دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: درصورت بسته شدن شمال شرق خلیج گرگان، پس از 3 سال با معضلی شبیه معضل دریاچه ارومیه مواجه خواهیم شد.
وی ضمن تشریح راهکارهایی برای حل مشکل خلیج گرگان، گفت: با توجه با اینکه کانالی که هم اکنون وجود دارد، دارای عمقی بسیار کم و در حد نیم تا یک متر است، با همکاری همه جانبه در تأمین هزینه ها می توان این کانال را لایروبی کرد.
نعمتی همچنین ساخت سازه های فیزیکی جهت حفظ عمق مطلوب این کانال و احداث کانالی جدید از سمت شمال غرب خلیج گرگان جهت ایجاد نوعی گردش در خلیج را از جمله دیگر راهکارهای موجود برای حل مشکل خلیج گرگان دانست.
بعد از ارائه این گزارش، اعضای کمیته ملی اقیانوس ­شناسی کمیسیون­ ملی یونسکو مقرر کردند کارگروهی با مشارکت این کمیته جهت بررسی طرح جامع مطالعاتی درباره خلیج گرگان در ابعاد زمین­ شناسی، رسوب­ شناسی، زیست­ محیطی و همچنین تغییرات تراز آب و شیلات تشکیل شود تا در جلسات آتی این کمیته گزارش های خود را در این زمینه ها ارائه دهد.
ایرنا